برای همه

همه چیز

برای همه

همه چیز

مراحل صدورپروانه ساختمانی درروستاهای فاقد دهیار


مراحل صدورپروانه احداث درروستاهای فاقد دهیاری به شرح ذیل می باشد.

مرحله اول :

استعلام ازبنیادمسکن انقلاب اسلامی ( تکمیل وارسال فرم شماره 1 درخصوص استعلام دهیاری ازبنیادمسکن انقلاب اسلامی شهرستان)

مرحله دوم :

صدوردستورتهیه نقشه که شامل :

1.       تکمیل فرم شماره2 درخصوص تقاضای صدورپروانه ساختمان روستایی به همراه مدارک پیوست توسط متقاضی

2.      تکمیل فرم شماره3 درخصوص ملکیت زمین (شامل املاکی که ثبت عمومی واجباری توسط سازمان اسنادواملاک نشده باشند)

3.     تکمیل فرم شماره4 توسط دهیاری وتحویل آن به مالک جهت تهیه نقشه های موردنیاز

مرحله سوم :

تصویب نقشه های لازم لازم وصدورپروانه که شامل :

1.       تکمیل فرم های 5و6 به انضمام نقشه های معماری، سازه ودفترچه محاسبات توسط مهندسین ذیصلاح

2.      تکمیل فرم شماره7 درخصوص اعلام تعهد مهندس ناظر

3.     صدورفیش عوارض پروانه ساختمان ودریافت فیش واریزی ازمالک توسط دهیاری

4.     تکمیل موارد مربوطه دردفترچه مجوزاحداث بنا وصدوروتسلیم پروانه ساختمان به مالک توسط دهیاری

مرحله چهارم :

اجرای ساختمان که شامل مراحل :

1.       تکمیل وارائه فرم شماره8 درخصوص اعلام شروع بکارعملیات ساختمانی توسط مالک ومهندس ناظروتائیددهیاری

2.      تکمیل وارائه فرم های9و10و11و12 درخصوص گزارش مرحله به مرحله اجرای ساختمان توسط مهندس ناظر

مرحله پنجم :

نظارت بررعایت مفادپروانه :

 الف- درصورت تخلف درساخت وساز با تکمیل فرم شماره14واخطاریه به مالک ازطرف دهیارصورت می پذیرد (لازم به ذکراست که فرم اخطاریه درسه برگ تنظیم که یکی ازآنهابه بخشداری (جهت ارسال به مراجع انتظامی ) ودومی به مالک وسومی دربایگانی دهیاری نگهداری میشود

ب تکمیل فرم شماره16 وارجاع به کمیسیون ماده99 توسط بخشداری

ج- اجرای حکم کمیسیون ماده99

مرحله ششم :

صدورگواهی پایان کارکه شامل تکمیل فرم شماره13 (صدورگواهی پایان احداث بنا ) ودرنتیجه تکمیل دفترچه صدور مجوزاحداث ( ارائه پایان کاروتسلیم دفترچه تکمیل شده به مالک توسط دهیاری )

 

 

قانون تاسیس دهیاریهای خودکفا درروستاهای کشور

قانون تاسیس دهیاریهای خودکفا درروستاهای کشورمصوب14/4/1377

ماده واحده :به وزارت کشوراجازه داده میشود به منظوراداره امور روستاها، سازمانی بنام دهیاری وبا توجه به موقعیت محل ودرخواست اهالی وبصورت خودکفا، باشخصیت حقوقی مستقل دراین روستاها تاسیس نماید . این سازمانها، نهادهای عمومی غیردولتی محسوب میشوند.

تاسیس دهیاریهای مذکود به هیچ وجه مانع اقدامات وکمکهای دولت درجهت رسیدگی به عمران وآبادی روستاهای مذکور نخواهدشد.

تبصره 1 : آیین نامه نحوه اداره امور ومقررات استخدامی ومالی دهیاریها توسط وزارت کشورتهیه وبه تصویب هیات وزیران خواهدرسید.

تبصره 2 : اساسنامه وتشکیلات وسازمان دهیاریها توسط وزارت کشور، با همکاری سازمان امور اداری واستخدامی تهیه وبه تصویب هیات وزیران خواهدرسید.

 تبصره 3 : بودجه دهیاریها واعتبارات مورد نیاز اداره امورروستا با پیشنهاد دهیار وبه تصویب شورای اسلامی روستا خواهد رسید.

اساسنامه، تشکیلات وسازمان دهیاریها مصوب 21/11/1380

فصل اول – کلیات

ماده 1 : محدوده خدماتی هردهیاری به پیشنهاد مشترک دهیار وشورای اسلامی روستا وموافقت شورای اسلامی بخش یا جانشین قانونی آنان تعیین میشودوپس ازکسب نظرازدستگاههای ذیربط وتایید استاندارقابل اجرا میباشد.

تبصره : درصورتیکه محدوده قانونی روستا قبلا به وسیله دستگاههای ذیربط تعیین شده باشد، تا تعیین محدوده جدید محدوده قبلی قابل استناد است .

ماده 2: دهیاری نهادی عمومی غیردولتی محسوب میشود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است وبه صورت خودکفا اداره میشود.

ماده 3 : هردهیاری دارای درجه ای خواهد بود که با توجه به حجم کار، درآمد، جمعیت ووسعت روستا تعیین و توسط وزارت کشور ابلاغ میشود.

ماده 4 : کلیه مکاتبات دهیاری فقط با امضای دهیار ومهر دهیاری معتبرمیباشد.

تبصره 1 : یک نسخه از حکم دهیاری توسط بخشداری به واحدامورروستایی استانداری ارسال خواهدشد.

وظایف  دهیار:

ماده69قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورای اسلامی کشوروانتخاب شهرداران مصوب مجلس شورای اسلامی   مورخ 1/3/1375وظایف واختیارات دهیاران رابه شرح ذیل قیدکرده است :

1- اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی روستا.

2- همکاری بانیروهای انتظامی وارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم ومقررات خدمت وظیفه عمومی وحفظ نظم عمومی وسعی درحل اختلافات محلی.

3- اعلام فرامین وقوانین دولتی (اطلاع رسانی به عموم اهالی)

4- مراقبت وحفظ ونگهداری ازتاسیسات عمومی وعمرانی واموال ودارئیهای روستا.

5- همکاری باسازمانها ونهادهای دولتی وایجادتسهیلات لازم درجهت اجرای وظایف آنان.

6- مراقبت دراجرای مقررات بهداشتی وحفظ نظافت وایجادزمینه مناسب برای تامین بهداشت عمومی.(مدیریت جمع آوری پسماندهای روستا)

7- همکاری موثرباسازمان ثبت احوال درجهت ثبت موالید ومتوفیات.

8- همکاری موثربامسئولان ذیربط درجهت حفظ ونگهداری منابع طبیعی واقع درمحدوده وحریم روستا.(عضویت درشورای منابع طبیعی روستا)

9- تدوین بودجه سالیانه روستا وتصویب آن درجلسه شورای اسلامی روستا

سایر وظایف دهیار

1- کمک به شورا درخصوص بررسی وشناخت کمبودها، نیازها ونارسائیهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی واموررفاهی روستا وتهیه طرحها وپیشنهادهای اصلاحی وعملی درزمینه های یادشده ارسال آن به مسئولان ذیربط جهت برنامه ریزی واقدام لازم .

2- تشویق وترغیب روستائیان به انجام اقدامات لازم درجهت رعایت سیاستهای دولت .

3- تامین اراضی موردنیاز مرتبط با اهداف ووظایف دهیاری (اراضی موردنیازدستگاههای اجرایی جهت انجام پروژه های عمرانی درروستا) پس ازاخذ مجوزقانونی .

4- تشویق وترغیب روستائیان به توسعه صنایع دستی واهتمام ویژه به ترویج، توسعه وبازاریابی محصولات کشاورزی ودامی روستا .

5- ارسال گزارشهای درخواست شده به شورا درموعدمقرر.

6- وصول عوارض مصوب به مراجع قانونی ومصرف آن درموارد معین.

7- برآورد وتنظیم بودجه سالانه دهیاری ومتمم واصلاح آن به شورا جهت تصویب .

8- اهدا وقبول اعانات وهدایا به نام روستا وباتصویب شورا.

9- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابانها، کوچه ها، میدانها، پارکها وفضای سبز، فضاهای ورزشی وآموزشی، مراکزتفریحی عمومی، ومجاری آب وتوسعه معابروپی گیری طحها ونظارت براجرای آنها.

10- همکاری با بنیادمسکن انقلاب اسلامی درجهت تهیه واجرای طرح هادی روستا وارائه پیشنهادهای لازم وتعیین کاربری اراضی واقع درروستا به منظورگنجاندن آنهادرطرح هادی واجرای ظوابط مصوب مربوطه باموافقت وتصویب شورای اسلامی روستا.

11- کمک دراحداث تاسیسات تولید وتوزیع آب، برق ومخابرات

12- جلوگیری ازتکدی گری وواداشتن متکدیان به کار شرافتمندانه وحلال .

13- انجام معاملات دهیاری اعم ازخریدوفروش اموال منقول وغیرمنقول، مقاطعه واستجاره باتصویب وهماهنگی شورای روستا.

14- ایجادوسازماندهی غسالخانه وگورستان وتهیه وسایل حمل اموات ومراقبت درانتظام امورآنها .

15- اتخاذتدابیرلازم برای حفظ روستا ازخطرسیل وحریق ورفع خطر ازبناها ودیوارهای شکسته وخطرناک واقع درمعابرواماکن عمومی وتسطیح چاهها وچاله های واقع درمعابر براساس مصوبات شورا.( مدیریت بحران)

16- همکاری درجلوگیری ازشیوع بیماریهای انسانی وحیوانی واگیردارومشترک انسان ودام واعلام آنها به مراکز بهداشتی ودرمانی ودامپزشکی.

17- همکاری باسازمان میراث فرهنگی درحفظ بناهای تاریخی وآثارباستانی روستا.

18- صدورپروانه ساختمانی برای ساختمانهای داخل محدوده روستاساخته میشوندوگزارش ساخت وسازهای غیرمجازبه دستگاههای مسئول.

19- همکاری بابخشداری به منظوربررسی وصدورپروانه های کسب.

20- همکاری بابخشداری به منظوربررسی درخواست انشعابات آب، برق، مخابرات وگاز.

21- معرفی وشناسایی خانواده های بی سرپرست وبی بضاعت ومعرفی آنان به مراکزبهزیستی وکمیته امداد .

22- همکاری درنگهداری وتسطیح راههای واقع درحریم اراضی روستا ازطریق خودیاری اهالی ودستگاههای ذیربط .

23- گزارش پیشرفت ویا عدم پیشرفت فیزیکی طرحهای عمرانی روستا به بخشداروشورا وپیشنهاد راه کارهای مناسب برای تسریع دراجرای آنها .

24- مراقبت واهتمام کامل جهت تنظیم بازارروستا ( گرانفروشی، کم فروشی ) وهمکاری با مراجع ذیربط .

25- نظارت برعرضه نان ونظارت برخبازیهای روستا وارائه گزارش به بخشداری ویا شورای آردونان .

26- نظارت برعرضه سوخت  ونظارت برعاملین توزیع سوخت روستا وارائه گزارش به بخشداری.

27- اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی داردبا تصویب شورای اسلامی روستا وتائید شورای اسلامی بخش که پس ازاعلام برای کلیه ساکنان روستا لازم الرعایه میباشد.

28- پیگیری وایجادزمینه نظارت براموربهداشتی روستا ازقبیل کشتاربهداشتی دام وعرضه گوشت .

29- پیشنهادنامگذاری معابرواماکن وتاسیسات روستا به شورا جهت بررسی وارائه آن به شورای اسلامی بخش جهت سیرمراحل لازم .

30- شناسایی زمینه های اشتغال ومساعدت جهت تامین کاربرای افراد جویای کار باهمکاری دستگاههای ذیربط .

31- درروستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند، طرحهای عمرانی روستا باید درچهارچوب طرح هادی روستا انجام واجرا شوند.

شرایط احرازسمت دهیار

1- تابعیت کشورجمهوری اسلامی ایران

2- اعتقادبه مبانی جمهوری اسلامی وقانون اساسی

3- داشتن حداقل25سال وحداکثر65سال سن وحتی المقدورمتاهل باشد.

4- سکومت درزمان تصدی سمت دهیار درروتا

5- برخورداری ازتوانایی جسمی وروحی برای انجام کار

6- دارابودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

تبصره : درصورت عدم وجودفردی باتحصیلات مناسب،شورامیتواند باتوافق شورای بخش نسبت به تعیین فردی باتحصیلات کمتر برای سمت دهیاری اقدام نماید.

7- داشتن حسن شهرت وعدم اعتیاد به موادمخدر

8- نداشتن محکومیت کیفری که موجب محرومیت ازتمام یا بعضی حقوق اجتماعی باشد.

9- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم ازخدمت.

10- عدم اشتغال به کاردولتی درزمان تصدی دهیاری.

11- اشتغال تمام وقت درسمت دهیاری.

12- دهیارنمیتواندهمزمان عضوشورای روستا باشد.

تبصره : درروستاهای کمتراز 1500 نفرجمعیت که دهیاربه طورنیمه وقت فعالیت می نماید رعایت بند 10 و 11  الزامی نمی باشد.

ماده 47 : چنانچه شورا به وجود فردی شاغل دردستگاههای دولتی ویا وابسته به دولت برای تصدی سمت دهیار نیازداشته باشد، می تواندبه عنوان ماموربه خدمت ازطریق بخشداری ازسازمان متبوع درخواست نماید.

ماده52 : مدت خدمت دهیار اززمان صدورحکم شروع به کار رسمی چهارسال میباشد وانتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصره : دهیارموظف است حداکثریک هفته پس ازپایان خدمت ازسمت دهیاری، کارت وحکم خودراتحویل شورا نماید.

ماده 53 : دهیارموظف است دربدو خدمت وپس ازآن درمواقعی که ازقبل توسط بخشدار اعلام می گردد براساس برنامه های پیش بینی شده ازسوی وزارت کشور آموزشهای موردنیاز راطی نماید.

مواردپایان خدمت دهیار

ماده 54 : خدمت دهیاردرموارد زیر به پایان میرسد:

1- فوت وجنون

2- ازدست دادن هریک ازشرایط احرازسمت دهیاربه تشخیص شورای روستا

3- قبول استعفا ازسمت دهیاری توسط شورا

تبصره : درصورت عدم قبول استعفا ازطرف شورا، دهیارمیتواند بعداز پانزده روز ازتاریخ اعلام استعفا به شورا، استعفای خود را به بخشداری ارسال نماید .

4- عزل دهیار بارای اکثریت اعضای شورا (با رعایت مقررات مربوطه)

5- عدم حضوردرمحل خدمت بیشتراز 15 روز بدون کسب مجوز ازشورا و یا نداشتن عذر موجه به تشخیص شورا.

6- صدورحکم محکومیت ازطرف مراجع صالح قضایی مبنی برانفصال ازخدمت.

7- حجر دهیار

ماده 8 : درفاصله بین برکناری یا استعفا یا خاتمه خدمت دهیار، تا انتخاب دهیارجدید نباید بیش ازسه ماه طول بکشد وشوراموظف است به منظورانجام امورات دهیاری، یک نفررابه سمت سرپرست دهیارتعیین وبه بخشداری معرفی تا سرپرست وظایف دهیاری راانجام دهد .

ماده 55 : چنانچه یک یاچند نفرازاعضا شورا نسبت به عملکرد دهیار یا عملیات دهیاری اعتراض ویا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شوراموارد را به صورت واضح به دهیارتذکر کتبی خواهندداد ودرصورت عدم رعایت مفادموردتذکر موضوع بصورت سئوال مطرح خواهدشد که دراین صورت رئیس شورا سئوال راکتبآ به دهیارابلاغ خواهدکرد وحداکثر ظرف مدت 10 روز پس ازابلاغ دهیارموظف به حضوردرجلسه عادی یا فوق العاده شورا وپاسخ به سئوال می باشد. چنانکه دهیار ازحضورخودداری کرده ویا پاسخ دهیارقانع کننده تشخیص داده نشود، طی جلسه دیگری موضوع مورد بررسی قرارمیگیرد وشورا می تواندبا رای اکثریت مطلق اعضا دهیار رابرکنار وفردجدیدی را انتخاب نماید.

ماده 56 : دهیارموظف است گزارشهای مورد درخواست شورا را تهیه ودرموعدمقرر برای آن ارسال نماید ودرصورت تقاضای شورا مبنی برحضور دهیار وپاسخگویی به سئوالات، درراس موعد ومحل مقرراقدام نماید.

ماده 57 :  دهیارموظف است گزارش ماهانه فعالیتهای دهیاری را برای شورا ورونوشت آن را به طور مکتوب به بخشداری ارسال نماید.

ماده 58 :  دهیاربایدتابلویی ازساعت حضور وکارخود درمحل دهیاری را برای اطلاع اهالی درمکانی مناسب نصب نماید.

بودجه وامورمالی دهیاریها

سال مالی دهیاری ازاول فروردین ماه هرسال تا آخراسفند ماه همان سال خواهد بود.مسائل امورمالی دهیاریها باهماهنگی مسئول امورمالی دهیاریها که دربخشداری مستقراست میباشد.

منابع درآمددهیاریها

ماده 13 : منابع مالی دهیاریها عبارتنداز :

1- عوارض مقرردرآئین نامه اجرایی که میزان ونوع آن توسط شوراتصویب میشود.

2- عوارض صدورپروانه ساختمان .

3- دریافت وام ازبانکها وموسسات اعتباری با تصویب شورا وموافقت شورای اسلامی بخش .

4- درآمدحاصل ازکمکهای دولتی وخودیاری بخش خصوصی، اعانات وهدایادرچهارچوب دستورالعملهای مربوطه .

5- وصول بهای خدماتی که دهیاری ارائه میدهد باتصویب شورا وتائید بخشدار.

6- کمکهای دولت برای اجرای طرحهای خدماتی وعمرانی درقالب بودجه.

7- درآمدهای ناشی ازعوارض اختصاص یافته ازسوی مراجع وضع عوارض به منظورایجاد تاسیسات عمومی ودولتی درمحدوده قانونی روستا وحریم آن .

ماده 14 : کلیه عوارض ودرآمدهای دهیاری منحصرآ به مصرف همان روستا میرسد.

ماده 18 : اسناد واوراق تعهد آور وحسابهای بانکی به امضای مشترک دهیار ومسئول امورمالی دهیاری که دربخشداری مستقر وذیحساب دهیاراست انجام میشود.

 

دهیار


به کسیکه ازطرف شورای روستا مأمور می‌شود تا یک روستا را اداره و نگاهداری کند، دهیار می گویند. در گذشته مامور اداره روستا دهبان یا کدخدا نامیده می‌شد.

در حقیقت، دهیار همان شهردار روستا می باشد.

دهیار را نباید با دهدار اشتباه گرفت، زیرا دهدار کسی است که ریاست اداره دهداری یک دهستان که شامل چندین روستا می‌شود را بر عهده دارد. همچنین دهدار نماینده‌ی دولت مرکزی و گماشته‌ی بخشدار می‌باشد ولی دهیار با یک واسطه برگزیده‌ی مردم روستاست. دهیار فردی است که به انتخاب اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا برای مدت 4 سال جهت مدیریت روستا انتخاب و برای گزینش و صدور حکم انتصاب به بخشداری معرفی می‌گردد. انتخاب دهیار صرفاً توسط شورای اسلامی روستا انجام می‌گیرد.

وظایف دهیار

بر اساس ماده ۶۹(اصلاحی ۶/۷/۱۳۸۲) - دهیار به مدت چهار سال انتخاب و وظایف زیر را به عهده دارد:

  • اجرای مصوبات شورای روستا.
  • همکاری با نیروی انتظامی در خصوص اعلام وقوع جرایم، اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.
  • اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی.
  • همکاری در حفظ و نگهداری تاسیسات عمومی و عمرانی و اموال و دارایی‌های روستا.
  • همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان.
  • مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.
  • همکاری با سازمانهای ثبت احوال و اسناد در جهت ثبت وقایع چهارگانه سجلی و اسناد و املاک.
  • همکاری با مسئولین ذی‌ربط در جهت حفظ، نگهداری و بهره برداری منابع طبیعی و میراث فرهنگی واقع در روستا.
  • اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی با تائید کمیته برنامه ریزی شهرستان.
  • تشکیل پرونده برای ایجاد بناها، تاسیسات و تفکیک اراضی در محدوده قانونی روستا وارجاع به بخشداری جهت صدور مجوز

 

وظایف دهیاری

ماده 10: وظایف تفضیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:

1ـ بهبود وضع زیست محیطی روستا.

2ـکمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها ، نیازها و و نارسایی های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقدام لازم.

3ـ تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت.

4ـ مشارکت و همکاری با شورا در جهت پی گیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا .

5ـ همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط.

6ـ تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی.

7ـ همکاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا .

8ـ تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا.

9ـ اجرای مصوبات شورا.

10ـ همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

11ـ اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن ها .

12ـ مراقبت ، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی در اختیار دهیاری .

13ـ همکاری با سازمان ها و نهاد های دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آن ها.

14ـ مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.

15ـ ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.

16ـ حضور دهیار درزمان و مکان مقرر و پاسخگویی به سوالات در صورت تقاضای شورا.

17ـ ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری .

18ـ تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی.

19ـ وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.

20ـ مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها، نانوایی ها ، قصابی ها، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماکن غیر بهداشتی به مسئولان ذی ربط.

21ـ برآورد، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب.

22ـ اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.

23ـ فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان ها ، کوچه ها ، میدان ها ، پارک ها ، فضاهای سبز ، ورزشی و آموزشی مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن ها از طریق دهیاری و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا .

24ـ تنظیف ، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امکان.

25 ـ کمک در احداث تاسیسات تولید و توزیع آب ، برق ومخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، نیرو ، پست و تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی).

26ـ مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیش گیری از بیماریهای واگیر.

27ـ جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار.

28ـ انجام معاملات دهیاری اعم از خرید وفروش اموال منقول و غیرمنقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره.

29ـ ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها.

30ـ اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا.

31ـ همکاری در جلوگیری از شیوع بیماریهای انسانی و حیوانی واگیر و مشترک انسان و دام ، اعلام مشاهده این گونه بیماریها به مراکز بهداشتی درمانی و دامپزشکی محل یا سایر مراکز ذی ربط ، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا ، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر ، بلاصاحب یا مضر.

32ـ تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی درحفظ بناها و آثار باستانی روستا و همکاری با مسئولان ذی ربط برای اداره ، احداث ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امکانات .

33ـ صدور پروانه برای ساختمان هایی که در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده ازاراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940       

۳۴ـ همکاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانه های کسب.

35ـ  معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امکانات .

36ـ  همکاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذی ربط.

37ـ مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراکز شهری و نمایشگاه های ذی ربط.

38ـ پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و موسسات فرهنگی .

39ـ  همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی .

40ـ گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیکی طرح ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راه کارهای مناسب برای تسریع در اجرای آن ها در جهت اجرای بند (هـ)   

۴۱ـ همکاری با دستگاههای ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین کاربری اراضی واقع در روستا به منظور گنجاندن آن ها در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.

42ـ مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراخوانی خواروبار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط.

43ـ همکاری با مراجع ذی ربط در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب.

44ـ پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل کشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت.

45ـ اجرای مقررات دهیاری که جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تاییدشورای اسلامی بخش رسیده ، پس از اعلام برای کلیه ساکنان روستا لازم الرعایه است.

46ـ پیشنهاد نامگذاری معابر و اماکن و تاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آن ها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم.

47ـ  شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین کار برای افراد جویای کاربا همکاری دستگاه های ذی ربط.

 

مسیرهای ارتباطی

مسیرهای ا رتباطی

برای دسترسی به این روستا چندین مسیر وجود داردکه همگی آنها آسفالت می باشد

مسیر اول:

نوشهر-جاده نوشهر رویان-خیررود-نرسیده به پل خیررود-بعدازبانک صادرات خیررود-سمت راست-خیابان شهید ویسری-روستای سیدعلی کیاسلطان-روستای خیررودکنار

مسیر دوم:

نوشهر- جاده نوشهر رویان-امیررود-مارگیرده-خیررودکنار

مسیرسوم-نوشهر جاده نوشهر رویان-روستای لتینگان-روستای شوفسکاج-روستای سنگتو-روستای خیررودکنار

وضعیت مسیرها مطلوب است هرچند در سالهای اخیر به علت اجرای کارهای عمرانی مشکلاتی در مسیر از نظر وجود گودی وچاله احساس می گرددکه متاسفانه به علت کمبود بودجه بهسازی نگردیده است.